5 vragen die je je moet stellen bij het opzetten van een Facebook-advertentie
Een Facebook-advertentie, het ideale kanaal om je zaak op een eenvoudige manier extra in de kijker te zetten of om het aantal websitebezoeken te vergroten. Maar is zo’n advertentie wel voor ieder(e) bedrijf of organisatie interessant? Hoeveel kost het? En vooral: hoe begin ik eraan? Alle details op een rijtje…
De structuur van een Facebook-advertentie
Een Facebook-advertentie bestaat uit drie onderdelen: een campagne, een advertentieset en een advertentie. Al deze elementen zorgen er samen voor dat jouw advertentie wordt weergegeven zoals jij dat wenst.
- Campagne: hier bepaal je het doel van je advertentie. (bv. meer mensen naar je website sturen)
- Advertentieset: hier bepaal je hoe de advertentie moet weergegeven worden. Je kiest je doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, interesses, locatie enzovoort, stelt een budget in en bepaalt de looptijd van je advertentie. Daarnaast geef je ook aan waar de advertentie moet weergegeven worden.
- Advertentie: hier bepaal je hoe je advertentie er gaat uitzien. Je kiest het advertentiemateriaal, zoals één of meerdere afbeeldingen, een video, een kop, korte boodschap en een actieknop. Zorg ervoor dat je advertentie mensen prikkelt om de gewenste actie te ondernemen. Je hebt de mogelijkheid om meerdere advertenties in één advertentieset te plaatsen.
5 belangrijke vragen vooraf
1. Wie wil ik met de advertentie bereiken?
De eerste belangrijke vraag die je je moet stellen vooraleer je een advertentie opstart: “Zijn mijn klanten actief op Facebook?” Indien het antwoord op deze vraag positief is, kan je je plannen voortzetten. Met Facebook heb je de mogelijkheid om zeer gericht te werk te gaan. Je bepaalt zelf wie de advertentie te zien zal krijgen aan de hand van locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses, gedrag enzovoort.
2. Wat is het doel van de advertentie?
Welke actie wil je dat mensen ondernemen wanneer ze jouw advertentie zien? Wat wil je bereiken met je advertentie? Enkele mogelijkheden:
Ik wil…
- mensen naar mijn website sturen en zo het bereik vergroten
- mijn Facebookpagina promoten en zo meer pagina vind-ik-leuks genereren
- mijn lokale bekendheid vergroten
- meer bezoekers voor mijn event verkrijgen
- een bericht op mijn Facebookpagina promoten en de betrokkenheid vergroten
- mensen aanzetten om mijn video te bekijken
- het aantal conversies op mijn website verhogen
- mensen aanzetten om een app te installeren
- …
Afhankelijk van je doelstelling zal je advertentie een andere opmaak verkrijgen, bijvoorbeeld:
- Een pagina-advertentie beschikt over een afbeelding, titel en Facebook like-knop.
- Een linkadvertentie bevat een beschrijving, foto, linktitel, linkbeschrijving, een optionele call-to-action en evt. een Facebook like-knop.
- Een carrouseladvertentie is ideaal om meerdere producten/diensten (tot 5 foto’s) te combineren in één advertentie.
- Bij een fotoadvertentie wordt een grote foto getoond en een beschrijving.
- Bij een videoadvertentie heb je de mogelijkheid een video up te loaden, een video uit je bibliotheek te gebruiken of een diavoorstelling te maken die wordt afgespeeld als een video.
3. Welke boodschap wil ik overbrengen en hoe kan ik dit zo efficiënt mogelijk doen?
- Zorg voor een relevante en consistente boodschap, die meteen duidelijk is voor de (potentiële) klant. Hoe origineler, hoe beter!
- Kies voor een aantrekkelijke foto of video. Foto's met gezichten trekken sneller de aandacht en zorgen voor meer vertrouwen.
- Ga voor een doordachte call-to-action. Geef je doelgroep een goede reden om jouw pagina leuk te vinden of om door te klikken naar je website
- Zorg ervoor dat geïnteresseerden naar de juiste landingspagina worden gestuurd die aansluit bij de belofte van je advertentie. Controle is belangrijk!
4. Welk budget wil ik spenderen aan de online campagne?
In tegenstelling tot dure offline reclame, bepaal je op Facebook zelf hoeveel geld je wil besteden aan je advertentie. Je hebt de mogelijkheid een budget per dag in te stellen (min. €1,00/dag) of een maximumbedragvoor de gehele looptijd van je advertentie. Je kan het budget op elk gewenst moment aan te passen. De kostprijs van je advertentie hangt af van de relevantie van je advertentie voor je doelpubliek en de concurrentie van soortgelijke Facebook advertenties voor hetzelfde doelpubliek.
5. Waar moet de advertentie weergegeven worden?
Je hebt de mogelijkheid om Facebook te laten bepalen waar de advertentie wordt weergegeven. Daarnaast kan je ook zelf de gewenste locatie(s) aanduiden, zoals een weergave in het nieuwsoverzicht op computers, in het mobiele nieuwsoverzicht, in de rechterkolom op computers, op Instagram enzovoort.
Meer weten over het efficiënt inzetten van marketing en communicatiemiddelen? Neem vandaag nog contact op met Mediaplanners via info@mediaplanners.be of +32 14 96 06 03!