Folderbedeling met de postbode: de ingang bij elk huisgezin

Zo plan je een effectieve huis-aan-huisbedeling met bpost

Het verspreiden van folders in de brievenbus is nog steeds één van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken én te activeren. Een kaart of brochure tussen de dagelijkse briefwisseling wordt namelijk écht gezien. Omdat deze communicatie niet in een reclamepakket, maar samen met de geadresseerde zendingen wordt bedeeld, wordt de kaart of brochure afzonderlijk vastgenomen door de persoon die de bus leegmaakt en meestal ook bekeken door meerdere huisgenoten.

"Home advertising" in de vorm van folderbedeling is zeker het overwegen waard voor een lokale of regionale publiciteitscampagne mét impact.

Enkele voordelen van een folderbedeling per post

  • De geografische regio kan nauwkeurig bepaald worden, zelfs tot op wijkniveau.
  • De campagne kent een grote zichtbaarheid en effectief bereik.
  • Je kan rekenen op een hoge respons mits gebruik van een goede boodschap en call-to-action.
  • De campagne kan op een tweetal weken volledig uitgewerkt en uitgevoerd worden.
  • De campagne kan perfect geïntegreerd worden met andere online en offline kanalen.

Enkele nadelen van een folderbedeling per post

  • De campagne kan best tijdig ingepland worden om de beschikbaarheid van capaciteit te garanderen.
  • De standaard bedeling neemt 5 dagen in beslag, de optie dagzekerheid zorgt voor een extra kost.
  • De aanlevering van het drukwerk dient exact volgens de richtlijnen van bpost te gebeuren (gesorteerd en gebundeld, op pallet of containers, …).
  • Niet elk formaat en gewicht kan bedeeld worden, zo is er een minimum- en maximumformaat en een maximumgewicht.
  • In brievenbussen met een sticker "geen reclame aub" wordt de folder niet gepost, behalve wanneer het om niet-commerciële informatieve zendingen gaat.

Distripost: standaardbedeling of met opties

Bij de standaardbedeling via Distripost wordt de folder over een tijdspanne van 5 weekdagen verdeeld in de brievenbussen van de gekozen gemeenten. Het is ook mogelijk om - aan een bijkomende kostprijs - dagzekerheid te selecteren, indien het noodzakelijk is dat het drukwerk op een bepaalde dag in de brievenbus belandt. Indien je enkel in bepaalde wijken wenst te bedelen, kan dat ook. Daarnaast is het mogelijk om een socio-demografische verfijning te maken volgens onder meer de gezinssamenstelling, sociale klasse, leeftijd, type wagen en eigenaarsproportie.

Stappenplan voor een folderbedeling met bpost

Stap 1: creatie en productie

Om een folder te kunnen bedelen, dient deze ontworpen en gedrukt te worden. Belangrijk hierbij zijn de afmetingen en het gewicht van het drukwerk. De minimumafmeting is 9 x 14 cm, de maximumafmeting is 23 x 35 cm. De minimum papierdikte bij een zending van 1 blad is 80gr/m². Bij een brochure mag het gewicht per stuk de 250 gr niet overschrijden. Het laagste tarief geldt voor een stukgewicht van maximum 20 gram. Ter illustratie: een A4 blad van 250 gr/m² weegt 16 gram.

Belangrijk: elke zending dient verplicht de naam en het adres van de verantwoordelijke uitgever te bevatten.

Stap 2: selectie

Hier worden één of meerdere gemeenten, deelgemeenten of wijken geselecteerd. Het is tevens mogelijk om een regio binnen een straal van x aantal kilometer vanaf een bepaald punt te selecteren. Op basis van deze selectie wordt het aantal brievenbussen - zonder "geen reclame"- sticker - berekend.

Stap 3: planning

De uitreikingsperiode kan via de standaard weekzekerheid of de optionele dagzekerheid. Bij de eerste optie wordt uw zending binnen een tijdsvenster van 4 à 5 dagen bedeeld, bij de tweede en duurdere optie is het mogelijk om een exacte dag te selecteren. Omdat er per dag slechts een beperkt aantal folders worden meegenomen door de postbode, is een tijdige boeking aangewezen.

Stap 4: betaling

Een zending via bpost dient steeds vooraf betaald te worden.

Stap 5: drukwerk en voorbereiding

Een doelgroepgerichte opmaak en kwalitatief drukwerk is belangrijk om het effect van de campagne te vergroten. De manier waarop het drukwerk verpakt en aangeleverd wordt, is strikt gereglementeerd. Zo dient dit per 50 of 100 exemplaren gebundeld te worden met een schutblad of door het kruiselings te stapelen.

Stap 6: afgifte bij bpost

De gebundelde drukwerken dienen op het door bpost aangegeven tijdstip afgeleverd te worden op pallet (tot 100.000 ex.) of in een rolcontainer. Door met rolcontainers te werken, kan er niet alleen een groter aantal folders worden aangeleverd, ook de periode tussen aanlevering en uitreiking is veel korter. De afgifte gebeurt meestal niet in een gewoon postkantoor, maar in een Masspost centrum.

Tips voor de perfecte folderbedeling

  • Bouw meetpunten in om het effect van de campagne te kunnen evalueren. Gebruik bijvoorbeeld een aparte tracking URL of QR-code, koppel een wedstrijd aan de campagne of voeg een invulstrook toe.
  • Gebruik een afwijkend formaat dat extra opvalt tussen de gewone briefwisseling. Houd wel rekening met het toegelaten maximumformaat en de eventuele meerkost van drukwerk in niet-standaardformaten.
  • Stuur bij een wederkerende campagne de regio bij volgens de gemeten respons.
  • Integreer de zending met andere marketingkanalen, zoals de website, landing page voor gratis catalogus, sociale media, …
  • Plan de zending tijdig in om de beschikbaarheid van capaciteit te garanderen.

Een folderbedeling per post is zeker de investering waard wanneer deze op een correcte manier wordt uitgevoerd. De boodschap en call-to-action, de afmetingen, de gekozen regio, het moment van verspreiding en vooral een correcte aanlevering, zijn van cruciaal belang om de campagne te laten slagen. Bij de uitvoering van een foldercampagne komt dus heel wat kijken. Bij Mediaplanners hebben we ervaring met foldercampagnes en begeleiden we onze klanten doorheen dit volledige proces.

Wens je meer informatie over het bedelen van een folder via bpost, of wil je een schatting van het aantal brievenbussen en de kostprijs? Dan kan je terecht op info@mediaplanners.be of 014 960 603.